<- Terug
BassBlog #6 'Vriendjes met iedereen & Groove-keeper'
To Bass or not to Bass, als je een instrument wilt gaan kiezen en je hebt een hekel aan andere mensen, kies dan niet de bas, want dat wat een bassist soms uitstraalt, is vaak datgene wat het juist niet is. Bassen is niet een beetje lanterfanterig en verlegen achteraan op het podium of zelfs nog liever, ACHTER het podium stilstaan en een beetje aan je instrument plukken. Nee, de bas is juist het glijmiddel waarop alle solo-ego's goed kunnen voortbewegen. En juist het bewustzijn dat je met je bas de groove-motor van de band bent maakt nog niet dat je dan juist vooraan moet staan met je basgitaar in je nek en virtuoos de alle laagfrequenties moet vullen. Net zomin als dat de keeper met voetbal in de frontlinie staat naast de spitsen.
Als bassist ben je eerder de song & structuur keeper. Wat ik in mijn vorige blok (#5) schreef; de bassist stuurt de weg door het liedje. En daarvoor moet je dus vriendjes met iedereen worden, naar iedereen luisteren en met die brei aan "big data" proberen er een geheel van te maken. Want o,o,o, het komt maar zo vaak voor dat de andere muzikanten wel de juistje vakjes indrukken, het juiste akkoordje in-typen op het zwart-witte toetsenbord, of ongeveer in het juiste tempo meeslaan en drumpedalen besturen, maar dat het alles bij elkaar voor geen meter beweegt. Het spelen van de juiste toontjes of het juiste tempo wil namelijk nog niet zeggen dat het (muziek)puzzeltje daardoor klopt. Te-funky of te-kampvuur het juiste akkoordje (-"hee- dat staat er toch - C - en die speel ik nu continu, dus is het goed!") of in het zelfde tempo meeslaan maar dan net die ene bassdrum even een klein beetje anders dan op het origineel, en voila de hele groove-puzzel is veranderd in een pot-pourri-chaos. Wanneer de onderlinge partijtjes van de muzikanten niet meer op de juiste plek in het groove raderwerk zitten, dan hapert en stottert het aan alle kanten en krijgen we nooit die heupen van links naar rechts in de zaal... de motor draait dan niet. Vaak is het dan ook nog zo dat de originele baslijn dus ook voor geen enkele meter meer werkt. Omdat alle ritmische patroontjes dan niet meer in elkaar vallen.
Dan is het toch de taak van de bassist om 'in the heat of the fight' te gaan zorgen dat alle muzikale stukjes weer een logisch en swingend verband gaan krijgen. Aanpassen, passen en meten dus, net zolang totdat de zwaartepunten van de(of een nieuwe) groove weer gaan werken. En dan... dan is iedereen blij en kijkt iedereen gelukzalig naar elkaar en halleluja, de heupen gaan weer van rechts naar links. Dat vergt concentratie en focus voor de bassist, omdat deze ook al de songstructuur in de gaten moet houden, en dan nu opeens ook nog de groove. En juist dat, het in de gaten houden van wat iedereen doet en daar juist op anticiperen, in combinatie met de song structuur en de niets ontziende groove, dat is een belangrijke taak van de bassist. De bassist is bij uitstek 'la persona structura'.
Muziek is net een gebouw. Het staat op het fundament, en wanneer dat inzakt, kan het o-zo-mooie-kleurijke-en-architecturale-waanzinnige-gebouw toch binnen een fractie van een seconde instorten. En dus is de bassist in deze (vaak samen met de drummer (en de vriendin van de drummer, :p )) je allerbeste vriend in de band. Want als het misgaat is het vaak de bassist die de boel redt. Omdat het laag van de bas zoveel energie heeft, duidelijk is en enorm sturend (met een 'u', soms ook geschreven met een 'o') werkt, is de bassist de heipaal van de band (niet de heikneuter!).
Dus - heren & dames musici- voortaan graag een extra drankje meenemen voor de bassist, of een bosje bloemen en een reep pure chocolade - in het geval het een bassiste is... dan weet je zeker dat je een feilloos vangnetje hebt onder het spelen. En dat de bassist niet vooraan op het podium staat komt ook vaak voor uit het geval dat het er al vol staat met andere mensen die ook vooraan willen staan. En het is helaas ook waar, dat een goede bassist ook vaak niet opvalt... totdat 'ie omvalt...
Tot de volgende!
Lees meer:
- BassBlog #7 'What the Funk is Funk and what it's not'
- BassBlog #5 'The Call'
- BassBlog #8 "Jullie mogen wel wat meer met Dynamiet spelen' zei hij , geloof ik..."
- BassBlog #4 "Carnaval in Braziliƫ, Surdo's & de kracht van de kwint"
- BassBlog #9 'De zin van de onzin' - muzikantengebrabbel
- BassBlog #3 'De-juiste-toon-op-het-juiste-moment'
<- Terug