BassBlog #34 Bass-ic Rule no. one: 'Speel een op een'
09-08
2016
2016
Om inzicht te krijgen in wat je eigenlijk doet, en zeker hoe je je basgitaarspel in een band kunt toepassen of verbeteren, is enige elementaire basiskennis nodig. Op die manier verdwijnen de nummertjes op een snaar en begint je bas hals een logisch verband te krijgen. Een halszaak dus. Wees niet bang, nog veel meer slechte grappen zullen volgen. De chinees ti-ming zal namelijk ook nog langskomen.
Als we gaan kijken wat je nu eigenlijk doet als bassist (of zou moeten doen) dan kunnen we daar een aantal gewenste eigenschappen aan toekennen:
De grondtoon functie. En het liefst de grondtoon
Lees verder....
Als we gaan kijken wat je nu eigenlijk doet als bassist (of zou moeten doen) dan kunnen we daar een aantal gewenste eigenschappen aan toekennen:
De grondtoon functie. En het liefst de grondtoon
Lees verder....
BassBlog #33 "Voelen man, je moet het voelen !!!" riep 'ie nog...
27-11
2014
2014
Je kent het wels, het probleem dat elke keer wanneer je je bas pakt je dezelfde riedel speelt, en ook in je band komt er niet veel anders uit dan diezelfde grondtoon een paar keer willekeurig te herhalen, of die ene riedel of variant op de grondtoon te spelen die je kent... Wil je daar vanaf komen dan zul je bewust aan de slag moeten gaan om je
Lees verder....
Lees verder....
BassBlog #32 ‘The Spotlight’
27-11
2014
2014
Ik heb veel discussies gehad de afgelopen tijd in het kader van bandcoaching, arrangeren en invulling van partijen. En telkens komt het weer terug op hetzelfde punt. Niet het ego dat spreekt, maar het begrijpen dat muziek een samenspel is van verschillende elementen. En dit samenspel, de naam zegt het al, moet in elkaar grijpen, samen 1 geheel worden. En daar wringt nog wel eens de (ego) schoen.
Lees verder....
Lees verder....
BassBlog #31 'Vocal Cues' ofwel 'spelen-op-gevoel' (leadsheets 2)
27-11
2014
2014
'Vocal cues', bijna allemaal gebruiken we ze in de muziek maar wat zijn het eigenlijk? Voor sommigen zijn het de vervanging van leadsheets, voor anderen een aanvulling op... We kunnen niet zonder maar zeker niet enkel en alleen maar met ze...
Over het onderwerp leadsheets kunnen boeken vol worden geschreven, maar de essentie van het geheel is dat de overall structuur (visueel) duidelijk wordt zodat je kunt anticiperen op wat gaat komen in plaats van anticipeert op wat er zojuist gebeurd is...eh..was.
Echter, beginnende -en ook veel auditieve- muzikanten werken helemaal niet met leadsheets. Nooit, of amper. En
Lees verder....
Over het onderwerp leadsheets kunnen boeken vol worden geschreven, maar de essentie van het geheel is dat de overall structuur (visueel) duidelijk wordt zodat je kunt anticiperen op wat gaat komen in plaats van anticipeert op wat er zojuist gebeurd is...eh..was.
Echter, beginnende -en ook veel auditieve- muzikanten werken helemaal niet met leadsheets. Nooit, of amper. En
Lees verder....
BassBlog #30 ‘Wat is de motor van de song?’
27-11
2014
2014
Wat zorgt ervoor dat de heupen gaan bewegen? De hoofden gaan knikken of schudden? Een van de partijen in de ritmesectie moet de beat zo “indiceren“ dat er een ritmisch motortje ontstaat dat on-weer-staan-baar is... En wie kent het niet, het uiterst herkenbare drumpatroon van Billy Jean (al een feestje na de eerste maat) of andere klassiekers als Bad Case of loving you of Gimme all your loving van ZZtop? Maar wat zij “in common” hebben, is toch echt een moordend simpele-maar poepstrakke-“Ham-kaas” beat. Niks geen tierlantijnen, geen rare zestiende of off-beat geplaatste geaccentueerde achtsten in het patroon. Nee hoor,
Lees verder....
Lees verder....
Bass blog #29 'Ga jij je verjaardag vieren... of niet?' Ofwel; Tertsen op de bas...
27-11
2014
2014
Na bass blog #28 'Een kwint kan de bas doen' over grondtonen, kwinten en octaven nu de follow-up: de terts! Het klinkt al meteen als een behoorlijk ingewikkelde technische term zo'n 'terts', maar eigenlijk is het niet veel meer als de eerstvolgende toon waar je mee aan kunt gaan klungelen nadat je zo'n beetje uitgekeken bent op de ontelbare grondtoon-kwint-octaaf (1-5-8) combinaties.
Wat is dat dan eigenlijk zo'n terts? Om het simpel te houden: Het is een van de akkoordtonen die jouw gitarist ook indrukt op z'n hals (wanneer hij z'n powerchord-fase ontgroeid is dan wels te verstaan) of,
Lees verder....
Wat is dat dan eigenlijk zo'n terts? Om het simpel te houden: Het is een van de akkoordtonen die jouw gitarist ook indrukt op z'n hals (wanneer hij z'n powerchord-fase ontgroeid is dan wels te verstaan) of,
Lees verder....
BassBlog #28 ‘Een kwint kan de bas doen’
27-11
2014
2014
Als bassist is primaire akkoordenkennis toch eigenlijk enigszins noodzakelijk(dat is een eufemistische omschrijving van het begrip “een MUST”). Je hele basfunctie is -naast de ritmische peiler- namelijk gefundeerd op de fundamentele eigenschap van de basgitaar, het heien in de grond van het fundament en jawels dat is “the fundamental”van het akkoord , oftewels: de grondtoon :) . De basis van de bas(s)is(t) ligt dus in het inkleuren van het laag. En zo heel veel kleuren heb je eigenlijk niet als bassist. Wanneer je een beetje een “spannende” toon wilt pakken, word je eerst boos aangekeken, vervolgens naar huis gestuurd wanneer
Lees verder....
Lees verder....
BassBlog #27 'Song Cirkels'
27-11
2014
2014
Liedjes hebben (in de popmuziek) vaste structuren. We hebben er al een bassblog (#21) aan besteed maar we gaan er weer een keertje wat verder naar kijken.
Het tension-release verhaal is bij songs van enorm belang. We gaan weer eens kijken naar een popliedje met daarin de spanningsboog van het liedje en de spanningsbogen van de verschillende onderdelen, de terugverwijzingen naar eerdere parts en uiteraard "de gulden snede" daar waar je over hebt gehoord in je kunst/teken/geschiedenis lessen. Dat komen we ook tegen in (pop)liedjes, en hoe!!!
Onze grote vriend in deze blog is 'het vergrootglas' want we
Lees verder....
Het tension-release verhaal is bij songs van enorm belang. We gaan weer eens kijken naar een popliedje met daarin de spanningsboog van het liedje en de spanningsbogen van de verschillende onderdelen, de terugverwijzingen naar eerdere parts en uiteraard "de gulden snede" daar waar je over hebt gehoord in je kunst/teken/geschiedenis lessen. Dat komen we ook tegen in (pop)liedjes, en hoe!!!
Onze grote vriend in deze blog is 'het vergrootglas' want we
Lees verder....
BassBlog #26 ' Leuk zo'n eigen-werk bandje... net een wasmiddel'
27-11
2014
2014
Daar sta je dan, na een jaar lang repeteren, schrijven, schaven en proberen eindelijk je eerste demootje klaar met 7 eigen liedjes!!! Gaaf! De wereld is er klaar voor, alleen de wereld weet dat nog niet EN iedereen is eigenlijk aan het wachten op eindelijk jullie unieke mix van pop-rock-funk-dance en soul. Niemand anders heeft dat ooit zo gedaan! Uniek, ik zeg het nog maar een keer! Apart, eigenzinnig, heel ‘eigen’ ook met deze standaard bezetting. Alle ingrediënten zijn er. Niet te vergelijken met welk ander bandje dan ook, want hoor je dan niet dat er een jazzy akkoord in
Lees verder....
Lees verder....
BassBlog #25 '... en bassisten drinken koffie zwart'
27-11
2014
2014
Typografie, de kunde van de gerelateerdheid van persoon aan het instrument. Een instrument is als een stem. Een persoonlijkheid. En het ene instrument spreekt je aan, het andere minder. Maar vaak is er eentje, een echte, die ,DIE....dat is 'm voor jou! Jouw eigen personificatie in de vorm van een instrument. En of het nu drumstel, harp, viool, gitaar, zang, triangel of natuurlijk basgitaar is ... Het is überduidelijk dat ene instrument dat 'the voice of your soul' is.
Maar, dat instrument is net als een kat... Jij probeert dat instrument te vinden, maar eigenlijk vindt dat instrument jou.
Lees verder....
Maar, dat instrument is net als een kat... Jij probeert dat instrument te vinden, maar eigenlijk vindt dat instrument jou.
Lees verder....
Zoeken in de BassBlogs: